📊 5 wykresów: produkcja mleka owsianego, tzw. „sold-out” effect i wizualizacja wszystkich 258 kaw w „Twin Peaks”

5 min read

W tym wydaniu prezentuję Wam pięć wykresów i infografik dotyczących ekonomii, trendów i społeczeństwa na świecie. Dowiecie się między innymi:

  • 🥛 Produkcja mleka owsianego wymaga 13x razy mniej wody niż tradycyjnego krowiego
  • 🕯 Przyczyny śmierci w USA między 2020-2021 ze względu na wiek
  • 🥵 Klimatyzacja, CO2 i uratowane życia, czyli dylemat sprzężenia zwrotnego
  • 🛍 “Sold-out” Effect: wzrost sprzedaży o 22.7 pp., gdy 50% produktów jest wyprzedanych
  • ☕️ Kawa w Twin Peaks: wizualizacja i analiza wszystkich 258 kaw wypitych w serialu

Czas potrzebny na przeczytanie to ok. 6 minuty 16 sekund.


🥛 1. Produkcja mleka owsianego wymaga 13x razy mniej wody niż tradycyjnego krowiego

A bar chart showing the environmental impact of 1 liter of milk and milk alternatives. Cow's milk uses the most land and water and results in the most greenhouse gas emissions by far. Soy milk and oat milk have the least impact on the environment.
Źródło: Quartz

W maju 2021 na giełdę w USA weszła firma Oatly, szwedzki producent mleka owsiane, która w wyniku oferty publicznej pozyskała $1.4 mld na rozwój. Mleko owsiane zostało wynalezione w 1994 roku w Szwecji przez założycieli firmy Oatly, braci Rickarda i Bjorna Oeste, którzy badali alternatywę dla osób z nietolerancją laktozy.

Oprócz walorów żywieniowych roślinne mleka odznaczają się też większą przyjaznością dla środowiska: do produkcji 1 litra mleka sojowego potrzeba zaledwie 28 l wody w porównaniu z 628 l na wyprodukowanie krowiego mleka. Ślad węglowy alternatywnych produktów mlecznych jest 3x mniejszy.

Wnioski / hipotezy:

  • Wegańska żyła złota? Firma Oatly ma na dzień dzisiejszy 16% rynku alternatywnego mleka w USA i 53% w rodzimej Szwecji. Choć sprzedaż na przestrzeni 2019 i 2020 wzrosła o 203% z $203 mln do $421 mln to firma wciąż odnotowuje stratę, która w 2020 roku wyniosła $60.4 mln. Nie zmienia to faktu, że globalny rynek rośnie średnio 10.3% rok do roku, a firma skupia się teraz przede wszystkim na wzroście.
  • Susza. Największa od 11 lat susza spowodowała spadek produkcji zboża o prawie połowę, co wywindowało ceny zboża o 150% od ubiegłego roku. Konsumenci wybierający żywność ekologiczną mogą mieć mniejszą elastyczność cenową, więc podniesienie cen nie powinno tak mocno wpłynąć na sprzedaż (rosnąca inflacja może z jednej strony popchnąć konsumentów do szukania tańszych alternatyw, a z drugiej strony przyzwyczaiła już większość do podwyżek, z którymi muszą się pogodzić).
  • Konkurencja i niedoszacowany Danone? Jeden z funduszy Spruce Point Capital Management, który grla na spadku akcji wskazywał w maju, że wartość kluczowych rynków dla Oatly osiągnie $25 mld do 2025 roku i że ówczesna wartość firmy na poziomie 60% całego potencjalnego rynku jest po prostu nie do utrzymania, szczególnie wobec pojawiającej się konkurencji jak Chiobani i Califia Farms. Od giełdowego debiutu ceny akcji Oatly spadły o prawie 50%, a kapitalizacja rynkowa zmniejszyła się do $7 mld. Pomijajam już fakt, że do gry bardzo łatwo mogą wejść giganci jak Danone. To rodzi też pytanie, czy taki Danone generujący €25.3 mld przychodu rocznie nie jest niedoszacowany giełdowo na poziomie €39.66 mld (50-krotność przychodów Oatly)?
  • Blackrock i etyka Oatly. Wśród inwestorów w Oatly była m.in. Oprah Winfrey i Howard Schultz, były prezes Starbucksa. Do grona dołączył również potężny fundusz Blackrock, którego CEO Stephen Schwarzman był związany z Donaldem Trumpem i senatorem Mitchem McConnelem, który w Senacie jawnie sprzeciwiał się wszelkim zielonym inicjatywom. Wprawdzie fundusz objął tylko 10% stając się pasywnym inwestorem, nie mniej uruchomiło to falę spekulacji, czy Oatly nie “sprzedało swojej duszy”.


🕯 2. Przyczyny śmierci w USA między 2020-2021 ze względu na wiek

Źródło: Reddit

Statystyki dotyczące przyczyn śmierci na przestrzeni ostatnich dwóch lat zostały z pewnością zaburzone przez pandemię COVID. Szczególnie widoczne to jest u osób starszych 45+, gdzie śmierć w wyniku wirusa uplasowała się na 3. miejscu.

Wnioski / hipotezy:

  • Nowotwór i choroby serca. Choć ewidentnie widzimy, że po 35 roku życia populację w USA zaczynają dziesiątkować nowotwory i choroby serca, to nawet wśród młodszych osób te przyczyny plasują się w pierwszej piątce. Interesujące jest jednak, że do 2024 roku wartość rynku dla leków i terapii na raka osiągnię $204.2 mld przy wzroście na poziomie 9.7% rocznie, natomiast wartość rynku leków związanych z chorobami serca spowolnił do 1.3% wzrostu rocznie.
  • Fala samobójstw wśród młodych. Niepokojące jest, że już w wieku 5-14 lat czwartą przyczyną zgonów jest samobójstwo, a wśród 25-34 lat samóbójstwo jest na drugim miejscu. To pokazuje wyraźnie dlaczego temat jest tak istotny i dlaczego wiele firm stara się zaadresować ten problem: w samym Q1 2021 firmy w obszarze mental health pozyskały $851 mln inwesytcji, czyli dwa razy więcej niż rok wcześniej.


🥵 3. Klimatyzacja, CO2 i uratowane życia, czyli dylemat sprzężenia zwrotnego

Źródło: The Lancet

Ciekawy wykres pokazujący ile teoretycznie udało się uratować osób w wieku +65 lat przed przegraniem dzięki instalacji klimatyzacji. Nie zmienia to jednak faktu, że odsetek domów na świecie zaopatrzonych w klimatyazje nie urósł dramatycznie na przestrzeni ostatnich 20 lat (mówimy tu o globalnym ujęciu, USA to pewnie inna bajka). Szacuje się, że w 2019 ok. 1.7 mln ludzi zmarło z powodu ekstramalnych temperatur, ale większość raczej z zamarznięcia (356,000 z przegrzania).

Wnioski i hipotezy:

  • Ryzykowne sprzężenie zwrotne. Klimatyzacja w domu emituje ponad 100 mln ton CO2 rocznie, a montowana w pojazdach emituje 85 mln ton, czyli prawie 8% ogólnej emisji gazów cieplarnianych z samochodów i niewielkich ciężarówek. Tatiana Schlossberg W książce Ukryta konsumpcja (moje notatki z książki dostępne Ukryta konsumpcja: 6 notatek o eco-guilt, tekturze i paradoksie Jevonsa) zwraca uwagę na niebezpieczne sprzężenie zwrotne:„Wydaje się nie do końca logiczne, że mnóstw starszych ludzi, najbardziej podatnych na choroby powiązane z upałem i zagrożonych śmiercią, przenosi się do najgorętszych części kraju, w których temperatury jeszcze wzrosną, co oznacza, że będą musieli używać klimatyzacji jeszcze częściej. Wynika z tego kolejny problem z klimtazycają: zachęca ludzi do osiedlania się w miejscach, w których być może nie powinno mieszkać wiele osób, a następnie sprawia, że muszą korzystać z niej coraz więcej i więcej”.


🛍 4. “Sold-out” Effect: wzrost sprzedaży o 22.7 pp., gdy 50% produktów jest wyprzedanych

Źródło: Ariyh

badaniu z 2021 pokazano, że prezentowanie na stronie kilku produktów jako wyprzedane pozytywnie wpływa na sprzedaż, ale gdy więcej niż 50% produktów jest wyprzedanych klienci mają mniejszą skłonność do kupna.

W eksperymencie przytoczonym przez Thomasa McKinlaya badano skłonność do kupna kabla USB na stronie:

  • 73% uczestników stwierdziło, że kupiłoby kabel USB, gdyby nie były dostępne żadne wyprzedane opcje
  • Gdy 50% pokazanych opcji zostało oznaczonych jako wyprzedane liczba chętnych wzrosła do 95.7%
  • Gdy natomiast 66.7% opcji było wyprzedanych, odsetek kupujących spadł do 83.3%

Wnioski i hipotezy:

  • Aby zwiększyć sprzedaż, utrzymuj na stronie kilka produktów jako wyprzedane
  • Duży popyt = jakość. Wiele produktów oznaczonych jako wyprzedane sygnalizować może, że dostawca oferuje wysoką jakość produktów albo, że są one w atrakcyjnej cenie. W głowie konsumenta rodzić się może FOMO (Fear Of Missing Out).
  • Spadek sprzedaży przy zbyt ograniczonym wyborze. Przy zbyt dużym odsetku niedostępnych produktów skłonność do kupna może spadać z racji ograniczonego wyboru (“najlepsze już zostały wyprzedane, poszukam gdzieś indziej”), choć – jak referuje McKinlay – ten efekt nie dotyczy osób, które szukają prezentu dla kogoś innego (wtedy znalezienie najlepszej opcji nie jest aż tak istotne).


☕️ 5. Kawa w Twin Peaks: wizualizacja i analiza wszystkich 258 kaw wypitych w serialu

Źródło: Judith Bekker

Na koniec niezwykle interesujące przedsięwzięcie, którego podjęła się wizualizatorka danych Judit Bekker: skatalogowanie i zwizualizowanie wszystkich kaw wypitych w serialu Twin Peaks.

Przygotowany przez Bekker dataset zawierał epizod, timestamp, scenę, lokalizacja, okoliczność i towarzystwo. Potem autorka spróbowała wszystkie dane przedestawić na jednym wykresie (dokładny opis jak się do tego zabrała znajduje się na jej blogu).

Wnioski i hipotezy:

  • Agent Cooper i Harry najczęściej pili kawę razem
  • W odcinku 12 w sezonie 3 nikt nie wypił ani jednej kawy
  • W sezonie 2 wypito na ekranie 110 kaw
  • Cooper w pierwszym odcinku: “I’m going to let you in on a little secret: every day, once a day, give yourself a present. Don’t plan it; don’t wait for it; just let it happen. It could be a new shirt in a men’s store, a catnap in your office chair, or two cups of good, hot, black, coffee.”

PS. Jeśli spodobał Ci się ten artykuł, zapisz się do mojego newslettera – w poniedziałek, środę, piątek przed 8:30 dostaniesz krótkie 5 nagłówków z wydarzeniami ze świata 👇

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.