📊 6 wykresów: prędkość reklamy a cena, ekonomia Tindera i 95.1% oraz +102% sprzedaży bezalkoholowych trunków

8 min read

W tym wydaniu prezentuję Wam 6 wykresów i infografik dotyczących ekonomii, trendów i społeczeństwa na świecie. Dowiecie się między innymi:

  • 📺 Jak plotka o potencjalnym przejęciu Roku przez Netflix wpłynęła na akcje i dlaczego?
  • 🏷 Krótsze reklamy są skuteczniejsze, gdy komunikują cenę, dłuższe 30-35 sekund formaty, gdy komunikują jakość
  • 🍺 Wzrost o 102% sprzedaży bezalkoholowych trunków do 2025
  • 👨‍🦽 320% wzrostu pozwów o nieprzystosowanie dla osób niepełnosprawnych od 2013
  • ♥️ Tinder: jako kraj byłby państwem o najwyższym współczynniku nierówności Giniego = 95.1%
  • 💵 Infografika: kto jest na banknotach w poszczególnych krajach?

Czas potrzebny na przeczytanie to ok. 6 minuty 13 sekund.


📺 1. Jak plotka o potencjalnym przejęciu Roku przez Netflix wpłynęła na akcje i dlaczego?

Akcje Roku w zeszłym tygodniu odbiły się o prawie 10% po tym jak rynek obiegła plotka, że spółka może być na celowniku Netflixa pod kątem przejęcia. Od szczytu w lipcu 2021 akcje Roku spadły o ponad 80% z $479 do $83, co oznacza, że kapitalizacja skurczyła się o $52 mld (z $63 mld do $11.2). Pytanie czy przecena $50 mld to okazja do przejęcia?

  • Cichy bękart Netflixa. Roku oryginalnie było wewnętrznym projektem Netflixa obejmującym rozwój fizycznego urządzenia podłączanego do telewizora na wzór AppleTV czy ChromeTV, które umożliwiać będzie korzystanie z Netflixa. Reed Hastings nie chciał koncentrować się na rozwoju tego produktu i wydzielił osobną spółkę, która w 2008 wypuściła pierwszy model urządzenia. Netflix zainwestował $6 mln w spółkę ale po roku z niej wyszedł (z tych samych powodów dlaczego ubił projekt). W 2014 Roku zaczęło licencjonować swój system operacyjny producentom Smart TV a od 2017 wprowadziło Roku Channel oparty na reklamach.
  • SmartTV OS, reklamy i content. Roku może pochwalić się dosyć zdywersyfikowanym zestawem przychodów: sprzedaż fizycznych urządzeń (, licencjonowanie systemu opearcyjnego Roku TV pod SmartTV (korzystają z niego Hitachi, JVC, Philips, ATVIO, Westinghouse), subscription-VOD, aVOD (advertise based VOD w obrębie Roku Channel), opłaty za dystrybucję treści i promocje innych. Przychód w 2021 wyniósł $2.76 mld, co daje roczny wzrost na poziomie 55%.
  • Marża Roku wzrosła od 2019 roku z 48.8% do 53.5% a wartość użytkownika podwoiła się (!) z $19.06 do $40.10.

Wnioski i hipotezy:

  • Netflix + reklamy. W obliczu presji na monetyzację i spadającej liczby użytkowników Netflix zmienił swoją narrację w kwestii reklam. Roku z bazą 61.3 mln użytkowników i doświadczeniem w reklamach mógłby być dobrym uzupełnieniem nowej strategii.
  • Dywersyfikacja. Z jednej strony połączenie skali Netflixa (ponad 200 mln) i zdywersyfikowanych źródeł przychodu Roku może dać ciekawą synergię, z drugiej to obosieczna broń, bo może rozpraszać i odwodzić od kluczowej działalności związanej z treściami.
  • Poszatkowany rynek Smart TV i okazja w licencjonowaniu OS? Dla mniejszego producenta hardware’u rozwijanie własnego systemu operacyjnego to zawsze wyzwanie (integracje, bezpieczeństwo, polityka prywatności, utrzymaniem). Wydelegowanie tego na zewnątrz – nawet za podział zysków – to całkiem atrakcyjna opcja. Okazuje się, że rynek TV wcale nie jest oligopolem. Udział poszczególnych producentów telewizorów w rynku jest dosyć różnorodny np. w Indiach głównymi graczami w 2021 byli Xiaomi (18%) i Samsung (16%), ale aż 43% rynku to “inne” mniejsze marki, których udział do 2020 wynosił zaledwie 37%. System operacyjny Roku TV ma obecnie 1/3 rynku w USA i Kanadzie, ale na innych rynkach (Europa, Azja, Afryka, Ameryka Pd.) to wciąż marginalny gracz, co rozpatrywać można jako mankament albo szansę.
  • “Nie oglądam telewizji, ale mam telewizor”. To rozdrobnienie na rynkach wschodzących może jednak stanowić okazję, bo choć obecna penetracja Roku TV OS jest niska, to pozostaje jeszcze duży rynek do zagospodarowania w kwestii samych Smart TV, którym Roku może zaoferować swój system. W samym USA penetracja Smart TV wzrosła do 59% w lutym 2022 (wzrost z 50% w lutym 2020), co daje sporo miejsca.
  • “Gra o Tron” na Smart TV zamiast tabletu? Ceny telewizorów spadają ze względu na większą wydajność produkcji ale i zmianę w modelu biznesowym (reklamy i sprzedaż danych na temat zachowań użytkowników), co może zachęcić więcej osób do oglądania seriali nie na tablecie ale i Smart TV oferowanym w podobnej cenie.
  • Netflix + Roku = zachęta dla producentów telewizorów? Roku w połączeniu z Netflixem może mieć przewagę konkurencyjną wobec innych dostawców systemu operacyjnego. Hipotetycznie i w dużym uproszczeniu: “Drogi producencie Smart TV, jeśli wybierzesz nasz Roku TV OS to system operacyjny dostajesz gratis, a Wasi klienci otrzymują dostęp do darmowych treści, 3 miesiące dostępu do Netflixa i dzielimy się przychodami z reklam„.

🏷 2. Krótsze reklamy są skuteczniejsze, gdy komunikują cenę, dłuższe 30-35 sekund formaty, gdy komunikują jakość

Badanie Slow versus fast: How speed-induced construal affects perceptions of advertising messages (2020) obejmowało 4 eksperymenty, w których okazało się, że badani:

  • o 32.8% lepiej oceniali komunikat reklamy zorientowanej na korzyści oferowanego metronomu (“LumBeat. Enjoy a perfect helper to improve your inner sense of rhythm”), gdy reklama pokazywała metronom z wolniejszym rytmem (30 uderzeń na minutę tj. BPM) vs. szybszym (60 BPM)
  • o 24.7% lepiej oceniali reklamę aparatu fotograficznego podkreślającej cenę (“A new Nikon D3100, the most affordable DSLR”), gdy reklama trwała 15 sekund niż 45 sekund. Odwrotna sytuacja miała miejsce w przypadku wiadomości skoncentrowanej na jakości.

Wnioski i hipotezy:

  • Thomas McKinlay w swoim opracowaniu zwraca uwagę, że reklamy skupione na zaletach i jakości produktów lepiej działają, gdy są wolniejsze, natomiast szybsze reklamy lepiej działają w przypadku komunikacji ceny. ludzie oglądają reklamy produktów wolno rotujących lub odtwarzanych w zwolnionym tempie, preferują komunikaty skupione na zaletach i jakości produktu.
  • WOLNE REKLAMY = CECHY I JAKOŚĆ / SZYBKIE REKLAMY = CENA
  • Wytłumaczenie: szybciej procesujemy ilościowe składniki (np. cena, wymiary) niż jakościowe (np. zalety, abstrakcyjne “dlaczego?” i “jak mogę to wykorzystać?”)
  • McKinlay w opracowaniu zwraca uwagę na potencjalne ograniczenia, czy inne działania nie sprawdzone w eskperymencie: “The study focused on video ads. The same principle might apply to radio or podcast ads, or even in-store music, but this was not tested. For example, it’s possible that fast-paced music in a store will make people more attracted to promotions, and slow-paced music makes people more focused on quality.

🍺 3. Wzrost o 102% sprzedaży bezalkoholowych trunków do 2025

Raporty z prognozami na kolejne 3 lata cechuje duży margines błędu i wykresy naznaczone zmodyfikowaną zasadą żużlowca: “prosto i w lewo” (tutaj: w górę i w prawo). W całym obszernym raporcie Food & Beverage Industry Report: The Digital Future of Consumables in the Ecommerce World pochyliłem się nad kategorią non-alcoholic drinks, która osiągnie $160 mld przychodów (102% wzrostu) i przegoni kategorię napojów alkoholowych.

Szczególnie ciekawy jest tu segment piw bezalkoholowych, których rozwój obserwuję od 2021 roku po tym jak Heineken połowę swojego budżetu medialnego przeznaczył na promocję wersji zero.

Wnioski i hipotezy:

  • Pandemiczna czkawka. Osławiona w pandemii zależność “K-shape” może sprawdziła się też i w przypadku konsumpcji alkoholu. Pierwsze miesiące lockdown’u i pracy zdalnej pewnie wypełnił anegdotyczny day-drinking (nie oszukujmy się: work-from-home przed pandemią było często leczeniem kaca). Późniejszy wzrost sprzedaż mocniejszych alkoholów wynikać też mógł często z próby odtworzenia doświadczenia konsumpcji bardziej wysmakowanych koktaili w barze w domowym zaciszu. Ale…
  • …spadek konsumpcji alkoholu od 2019 w USA. Wg. badań Gallupa z 2021 odsetek dorosłych deklarujących spożywanie alkoholu spadł z 65% w 2019 do 60%.
  • Względy zdrowotne. Na zmniejszoną konsumpcję alkoholowu wpływać może coraz większa świadomość względów zdrowotnych: w tym samym badaniu Gallupa badani deklarowali, że przy decyzji dot. alkoholu uwzględniają kaloryczność (20%) i zawartość cukru (17%). Stawiałbym też hipotezę, że świadomość tzw. mental wellbeing może też wpływać na decyzje.
  • Normalizacja nie-picia i normalizacja psychodelików? Zastanawiam się, czy konsumpcji alkoholu nie zrównoważą np. psychodeliki albo miększe narkotyki, których konsupcja nie tylko coraz bardziej się normalizuje, ale też idzie za tym częstsza dekryminalizacja (Kolumbia Brytyjska w Kanadzie), a w wielu stanach legalizacja. Osobiście przyjrzałbym się bliżej segmentowi bezalkoholowych piw konopnych, ale to może innym razem.
  • TAM piw 0% nie taki prosty. Można by łatwo popaść w niepochamowany optymizm, że Total Addressable Market dla piw 0% to… cała populacja. Zawartość alkoholu w piwach bezalkoholowych wynosi 0% – 1.2%, więc według standardów społeczności muzułmańskiej nie kwalifikuje się jako halal. Pamiętajmy jednak, że 78% konsumentów piw bezalkoholowych kupuje też alkoholowe napoje – nie jest to więc alternatywa rozłączna.
  • ezalkoholowe:

👨‍🦽 4. 320% wzrostu pozwów o nieprzystosowanie dla osób niepełnosprawnych od 2013

Od 2013 roku odnotowano w USA wzrost liczby pozwów na podstawie ustawy Americans with Disabilities Act (ADA), która zakazuje firmom dyskryminacji osób niepełnosprawnych zarówno w fizycznych lokalizacjach jak i na stronach internetowych, przez które świadczone są usługi.

Według firmy Seyfarth Shaw ponad 11 400 osób złożyło pozew w 2021 (wzrost o 4% od 2020) i 320% od 2013. Kalifornia odpowiadała prawie za połowę (5,930 pozwów), a prawie 1/4 pozwów dotyczyła stron internetowych, które nie spełniały wymógów określonych w ustawie.

Wnioski i hipotezy:

  • Ogólna liczba pozwów jest pewnie funkcją świadomości i większej inkluzywności osób z niepełnosprawnościami. Powód dla którego Kalifornia przoduje w liczbie pozwów wynikać możepo prostu z faktu, że to najludniejszy stan (39.5 mln), choć pewnie silniejsze trendy liberalne wśród mieszkańców też przekładają się na większą świadomość względem wykluczonych grup.
  • Albert Dytch poruszający się na wózku inwalidzkim złożył ponad 180 pozwów.
  • Rynek produktów i usług dla osób niepełnosprawnych. Amputacje są częstsze niż nam się wydaje: według Amputee Coalition, rocznie dochodzi do 185,000 amputacji kończyn w USA, a do 2050 żyć tam będzie 3.6 mln osób po amputacji. To tworzy nieustannie rynek nie tylko na protezy, ale i szereg usprawnień ułatwiających życie.
  • Ubrania dla osób z niepełnosprawnością. Kiedyś jedna osoba po amputacji uświadomiła mnie, że od dziś nie musi kupować pary rękawiczek – wystarczyłaby jej jedna. Na szczęście pojawia się coraz więcej marek oferujących tzw. adaptive clothing, co obejmuje ubrania nie tylko dla osób z ograniczoną mobilnością, różnicą kończyn, ale też dla osób po zabiegach mogących utrudniać codzienne życie (np. założenie stomii).

♥️ 5. Tinder: jako kraj byłby państwem o najwyższym współczynniku nierówności Giniego = 95.1%

https://twitter.com/sternzac/status/1528477232729047043?s=21&t=z72GePhlTKuoOpNFavb0NQ

Spółki giełdowe stojące za najpopularniejszymi aplikacjami randkowymi jak Tinder (Match) czy Bumble (Bumble) odnotowują ostatnio duże spadki, choć nie jest to odosobnione zjawisko w obrębie wszystkich spółek technologicznych.

Osobiście bacznie śledzę ten segment rynkowy i widzę w nim potencjał z kilku względów:

  • Online jako miejsce spotkań. Już w 2017 odsetek par, które poznały się online wynosił 39% vs. 20% w 2010. Do tego tylko 12% tych par wytrwało do trzeciej rocznicy, co jest na korzyść aplikacji randkowych.
  • Ludzie dłużej pozostają singlami i później zawierają formalne związki. Mediana wieku dla pierwszego małżeństwa mężczyzn w USA zbliżyła się w 2021 już do 35 lat a u kobiet 33 lata, w 2010 mediana wynosiła 28.2 lata u mężczyzn i 26.1 u kobiet. W Europie tendencje są podobne, mediana jest jednak wyższa w bardziej rozwiniętych krajach jak Skandynawia. Nie ma jednak jednoznacznego trendu na świecie dotyczącego rozwodów.
  • Monetyzacja. Aplikacje randkowe są pewnie najlepiej monetyzowalnymi serwisami społecznościowymi, bo oprócz (1) reklam oferują (2) płatne subskrypcje, z których spora część użytkowników korzysta (3) kontekstowe usługi i partnerstwa np. “skorzystajcie na randkę z Ubera” albo “zarezerwujcie kolację w restauracji XYZ”.
  • Wyjście poza randkowanie. Bumble prócz aplikacji stricte randkowej wprowadził do swojej oferty Bumble BFF, czyli aplikację dla kobiet zorientowaną na nawiązywanie znajomości i przyjaźni z innymi kobietami bez romantycznych konotacji.
  • Recession proof. Randkowanie wydaje się być też względnie odporne na recesję: nawet jeśli spotkanie okupione jest mniejszym budżetem na wyjścia do kina czy kolację, większa ilość czasu zawsze może być spożytkowana na częstszym “swipowaniu” (“cash-poor but time-rich”).

…Zac Stern zebrał jednak w tym wątku na Twitterze kilka interesujących obserwacji nie na temat biznesu, a “ekonomii atrakcyjności” w obrębie aplikacji randkowych.

Wnioski i hipotezy:

  • Mężczyzna odznaczający się przeciętną atrakcyjnością może oczekiwać, że polubi go tylko nieco mniej niż 1% kobiet (0.87%) na Tinderze. Odpowiada to 1 „polubień” na każde 115 kobiet.
  • Mediana dopasowań dla kobiet to 2.75 dziennie, podczas gdy dla mężczyzn zaledwie 1.1 dziennie. Dla uzyskania tego wyniku kobieta wystarczy, żeby “przesunęła w prawo” 3 mężczyzn, mężczyzna musi polubić już 50 kobiet.

💵 6. Infografika: kto jest na banknotach w poszczególnych krajach?

Piękna interaktywna infografika na temat wizualnej warstwy pieniędza w 38 krajach i analizie występujących na nich postaci. Np. najczęstsza profesja osób widniejących na banknotach, czy jest zależność między nominałem a płcią, po ilu latach od śmierci Twój wizerunek może trafić na banknot?

Polecam prześledzić całą wizualizację.

Wnioski i hipotezy:

  • Co gdy zniknie papierowy pieniądz? Pomijając dyskusje na temat Central Bank Digital Currency (CBDC) czy kryptowalut, może pojawić się refleksja, że gdy zniknie papierowy pieniądz znikną też pojęcia takie jak rewers, a tradycja umieszczania reprodukcji postaci na banknotach czy monetach może stać się kiedyś dla potomności równie abstrakcyjne, co symbol dyskietki 3.5 cala oznaczającej zapisywanie.

PS. Jeśli spodobał Ci się ten artykuł, zapisz się do mojego newslettera – w poniedziałek, środę, piątek przed 8:30 dostaniesz krótkie 5 nagłówków z wydarzeniami ze świata 👇