W tym wydaniu prezentuję Wam pięć wykresów i infografik dotyczących ekonomii, trendów i społeczeństwa na świecie. Dowiecie się między innymi:
- 🥛 Produkcja mleka owsianego wymaga 13x razy mniej wody niż tradycyjnego krowiego
- 🕯 Przyczyny śmierci w USA między 2020-2021 ze względu na wiek
- 🥵 Klimatyzacja, CO2 i uratowane życia, czyli dylemat sprzężenia zwrotnego
- 🛍 “Sold-out” Effect: wzrost sprzedaży o 22.7 pp., gdy 50% produktów jest wyprzedanych
- ☕️ Kawa w Twin Peaks: wizualizacja i analiza wszystkich 258 kaw wypitych w serialu
Czas potrzebny na przeczytanie to ok. 6 minuty 16 sekund.
🥛 1. Produkcja mleka owsianego wymaga 13x razy mniej wody niż tradycyjnego krowiego
W maju 2021 na giełdę w USA weszła firma Oatly, szwedzki producent mleka owsiane, która w wyniku oferty publicznej pozyskała $1.4 mld na rozwój. Mleko owsiane zostało wynalezione w 1994 roku w Szwecji przez założycieli firmy Oatly, braci Rickarda i Bjorna Oeste, którzy badali alternatywę dla osób z nietolerancją laktozy.
Oprócz walorów żywieniowych roślinne mleka odznaczają się też większą przyjaznością dla środowiska: do produkcji 1 litra mleka sojowego potrzeba zaledwie 28 l wody w porównaniu z 628 l na wyprodukowanie krowiego mleka. Ślad węglowy alternatywnych produktów mlecznych jest 3x mniejszy.
Wnioski / hipotezy:
- Wegańska żyła złota? Firma Oatly ma na dzień dzisiejszy 16% rynku alternatywnego mleka w USA i 53% w rodzimej Szwecji. Choć sprzedaż na przestrzeni 2019 i 2020 wzrosła o 203% z $203 mln do $421 mln to firma wciąż odnotowuje stratę, która w 2020 roku wyniosła $60.4 mln. Nie zmienia to faktu, że globalny rynek rośnie średnio 10.3% rok do roku, a firma skupia się teraz przede wszystkim na wzroście.
- Susza. Największa od 11 lat susza spowodowała spadek produkcji zboża o prawie połowę, co wywindowało ceny zboża o 150% od ubiegłego roku. Konsumenci wybierający żywność ekologiczną mogą mieć mniejszą elastyczność cenową, więc podniesienie cen nie powinno tak mocno wpłynąć na sprzedaż (rosnąca inflacja może z jednej strony popchnąć konsumentów do szukania tańszych alternatyw, a z drugiej strony przyzwyczaiła już większość do podwyżek, z którymi muszą się pogodzić).
- Konkurencja i niedoszacowany Danone? Jeden z funduszy Spruce Point Capital Management, który grla na spadku akcji wskazywał w maju, że wartość kluczowych rynków dla Oatly osiągnie $25 mld do 2025 roku i że ówczesna wartość firmy na poziomie 60% całego potencjalnego rynku jest po prostu nie do utrzymania, szczególnie wobec pojawiającej się konkurencji jak Chiobani i Califia Farms. Od giełdowego debiutu ceny akcji Oatly spadły o prawie 50%, a kapitalizacja rynkowa zmniejszyła się do $7 mld. Pomijajam już fakt, że do gry bardzo łatwo mogą wejść giganci jak Danone. To rodzi też pytanie, czy taki Danone generujący €25.3 mld przychodu rocznie nie jest niedoszacowany giełdowo na poziomie €39.66 mld (50-krotność przychodów Oatly)?
- Blackrock i etyka Oatly. Wśród inwestorów w Oatly była m.in. Oprah Winfrey i Howard Schultz, były prezes Starbucksa. Do grona dołączył również potężny fundusz Blackrock, którego CEO Stephen Schwarzman był związany z Donaldem Trumpem i senatorem Mitchem McConnelem, który w Senacie jawnie sprzeciwiał się wszelkim zielonym inicjatywom. Wprawdzie fundusz objął tylko 10% stając się pasywnym inwestorem, nie mniej uruchomiło to falę spekulacji, czy Oatly nie “sprzedało swojej duszy”.
🕯 2. Przyczyny śmierci w USA między 2020-2021 ze względu na wiek
Statystyki dotyczące przyczyn śmierci na przestrzeni ostatnich dwóch lat zostały z pewnością zaburzone przez pandemię COVID. Szczególnie widoczne to jest u osób starszych 45+, gdzie śmierć w wyniku wirusa uplasowała się na 3. miejscu.
Wnioski / hipotezy:
- Nowotwór i choroby serca. Choć ewidentnie widzimy, że po 35 roku życia populację w USA zaczynają dziesiątkować nowotwory i choroby serca, to nawet wśród młodszych osób te przyczyny plasują się w pierwszej piątce. Interesujące jest jednak, że do 2024 roku wartość rynku dla leków i terapii na raka osiągnię $204.2 mld przy wzroście na poziomie 9.7% rocznie, natomiast wartość rynku leków związanych z chorobami serca spowolnił do 1.3% wzrostu rocznie.
- Fala samobójstw wśród młodych. Niepokojące jest, że już w wieku 5-14 lat czwartą przyczyną zgonów jest samobójstwo, a wśród 25-34 lat samóbójstwo jest na drugim miejscu. To pokazuje wyraźnie dlaczego temat jest tak istotny i dlaczego wiele firm stara się zaadresować ten problem: w samym Q1 2021 firmy w obszarze mental health pozyskały $851 mln inwesytcji, czyli dwa razy więcej niż rok wcześniej.
🥵 3. Klimatyzacja, CO2 i uratowane życia, czyli dylemat sprzężenia zwrotnego
Ciekawy wykres pokazujący ile teoretycznie udało się uratować osób w wieku +65 lat przed przegraniem dzięki instalacji klimatyzacji. Nie zmienia to jednak faktu, że odsetek domów na świecie zaopatrzonych w klimatyazje nie urósł dramatycznie na przestrzeni ostatnich 20 lat (mówimy tu o globalnym ujęciu, USA to pewnie inna bajka). Szacuje się, że w 2019 ok. 1.7 mln ludzi zmarło z powodu ekstramalnych temperatur, ale większość raczej z zamarznięcia (356,000 z przegrzania).
Wnioski i hipotezy:
- Ryzykowne sprzężenie zwrotne. Klimatyzacja w domu emituje ponad 100 mln ton CO2 rocznie, a montowana w pojazdach emituje 85 mln ton, czyli prawie 8% ogólnej emisji gazów cieplarnianych z samochodów i niewielkich ciężarówek. Tatiana Schlossberg W książce Ukryta konsumpcja (moje notatki z książki dostępne Ukryta konsumpcja: 6 notatek o eco-guilt, tekturze i paradoksie Jevonsa) zwraca uwagę na niebezpieczne sprzężenie zwrotne:„Wydaje się nie do końca logiczne, że mnóstw starszych ludzi, najbardziej podatnych na choroby powiązane z upałem i zagrożonych śmiercią, przenosi się do najgorętszych części kraju, w których temperatury jeszcze wzrosną, co oznacza, że będą musieli używać klimatyzacji jeszcze częściej. Wynika z tego kolejny problem z klimtazycają: zachęca ludzi do osiedlania się w miejscach, w których być może nie powinno mieszkać wiele osób, a następnie sprawia, że muszą korzystać z niej coraz więcej i więcej”.
🛍 4. “Sold-out” Effect: wzrost sprzedaży o 22.7 pp., gdy 50% produktów jest wyprzedanych
W badaniu z 2021 pokazano, że prezentowanie na stronie kilku produktów jako wyprzedane pozytywnie wpływa na sprzedaż, ale gdy więcej niż 50% produktów jest wyprzedanych klienci mają mniejszą skłonność do kupna.
W eksperymencie przytoczonym przez Thomasa McKinlaya badano skłonność do kupna kabla USB na stronie:
- 73% uczestników stwierdziło, że kupiłoby kabel USB, gdyby nie były dostępne żadne wyprzedane opcje
- Gdy 50% pokazanych opcji zostało oznaczonych jako wyprzedane liczba chętnych wzrosła do 95.7%
- Gdy natomiast 66.7% opcji było wyprzedanych, odsetek kupujących spadł do 83.3%
Wnioski i hipotezy:
- Aby zwiększyć sprzedaż, utrzymuj na stronie kilka produktów jako wyprzedane
- Duży popyt = jakość. Wiele produktów oznaczonych jako wyprzedane sygnalizować może, że dostawca oferuje wysoką jakość produktów albo, że są one w atrakcyjnej cenie. W głowie konsumenta rodzić się może FOMO (Fear Of Missing Out).
- Spadek sprzedaży przy zbyt ograniczonym wyborze. Przy zbyt dużym odsetku niedostępnych produktów skłonność do kupna może spadać z racji ograniczonego wyboru (“najlepsze już zostały wyprzedane, poszukam gdzieś indziej”), choć – jak referuje McKinlay – ten efekt nie dotyczy osób, które szukają prezentu dla kogoś innego (wtedy znalezienie najlepszej opcji nie jest aż tak istotne).
☕️ 5. Kawa w Twin Peaks: wizualizacja i analiza wszystkich 258 kaw wypitych w serialu
Na koniec niezwykle interesujące przedsięwzięcie, którego podjęła się wizualizatorka danych Judit Bekker: skatalogowanie i zwizualizowanie wszystkich kaw wypitych w serialu Twin Peaks.
Przygotowany przez Bekker dataset zawierał epizod, timestamp, scenę, lokalizacja, okoliczność i towarzystwo. Potem autorka spróbowała wszystkie dane przedestawić na jednym wykresie (dokładny opis jak się do tego zabrała znajduje się na jej blogu).
Wnioski i hipotezy:
- Agent Cooper i Harry najczęściej pili kawę razem
- W odcinku 12 w sezonie 3 nikt nie wypił ani jednej kawy
- W sezonie 2 wypito na ekranie 110 kaw
- Cooper w pierwszym odcinku: “I’m going to let you in on a little secret: every day, once a day, give yourself a present. Don’t plan it; don’t wait for it; just let it happen. It could be a new shirt in a men’s store, a catnap in your office chair, or two cups of good, hot, black, coffee.”
PS. Jeśli spodobał Ci się ten artykuł, zapisz się do mojego newslettera – w poniedziałek, środę, piątek przed 8:30 dostaniesz krótkie 5 nagłówków z wydarzeniami ze świata 👇