Dziś uzupełnienie mojego artykułu z lutego 🏭 21 notatek i lekcji z życia korporacyjnego, który przypadł do gustu paru osobom. Otrzymałem od paru z Was prośbę o kilka dodatkowych lessons learned, więc przychyliłem się dziś do prośby.
- 🦃 Bajka o byku i indyku
- 📐 Zasada MECE
- ⚖️ O karze od Czyngis Chana
- 📈 PESTEL
- ⚡️ Darmowa ładowarka w podróży (nieetyczne)
- 🙋 Wyeliminuj słowo “dlaczego”?
- 🙇 “Dziękuję za cierpliwość”
- 📞 Cold calling w piątek o 15:00
- 🐇 Bajka o kruku i zającu
Czas potrzebny na przeczytanie: 5 min 34 sekundy.
🦃 1. Bajka o byku i indyku
Indyk: „chciałbym się wspiąć na sam szczyt tego drzewa, ale nie mam siły”
Byk: „może pożywisz się tym, co zostawiam?”
Indyk poskubał łajna i wskoczył na gałęź pełen energii. Następnego dnia to samo i skoczył na kolejną. Po tygodniu pełen energii i okrąglutki wdrapał się na koronę drzewa.
W tym momencie dostrzegł go farmer i zestrzelił.
Morał:
„bullshit might get you to the top, but it won’t keep you there”
📐 2. Zasada MECE
Zasada MECE rozwinięta w McKinsey to chyba jedna z moich największych lekcji dotycząca kategoryzowania zastanej rzeczywistości i klucz do tworzenia spójnych prezentacji czy modeli. Za akronimem stoją 2 sformoułowania:
- Mutually Exclusive (Wzajemnie się wykluczające). Grupując klientów czy dowolne obszary trzymamy się zasady, że każda jednostka przypisana jest do jednej grupy w obrębie danej kategorii. Przykład:
✅ Podział studentów na sali ze względu na wiek spełnia zasadę wzajemnego wykluczania się, bo nikt nie wpadnie do kategorii 18-21 lat i 22-23 lata
❌ Podział studentów na “noszących spodnie” i “kobiety” jest problematyczny, bo tworzy niejasność, gdzie umieścić “kobiety w spodniach”? - Collectively Exhaustive (Zbiorowo wyczerpujące). Przyjęte przez nas kategorie czy przedziały pokrywają całe spektrum tzn. żadna jednostka czy obiekt nie zostaje poza kategoriami. Przykład:
✅ Podział ludzi ze względu na przedziały wiekowe jest zbiorowo wyczerpujący, bo każda jednostka wpada w którąś z kategorii, innymi słowy nie ma osoby bez wieku.
❌ Podział restauracji na “kuchnię azjatycką” i “kuchnię włoską” nie jest zbiorowo wyczerpujący, bo zostawia nam poza obrębem np. “kuchnię bałkańską”. Jeśli już to podziel na “kuchnię azjatycką” i “kuchnię nie-azjatycką”.
Tak, rzeczywistość jest nieraz bardziej złożona, ale w dążeniu do uproszczenia i klarowności jest najwięcej szans na awans i zarobki. MECE przydaje się szczególnie w kategoryzowaniu pomysłów, inicjatyw czy próbie rozłożenia danego biznesu na poszczególne niezachodzące na siebie elementy. Mnie nauczyło, aby zacząć zawsze od stworzenia binarnych i wykluczających się opozycji np. czynniki zewnętrzne vs. wewnętrzne, działania generujące koszty vs. generujące sprzedaż.
Polecam Wam poczytać więcej o MECE:
- MECE: 3 secrets for the perfect framework
- MECE (Mutually Exclusive Collectively Exhaustive)
- MECE Principle: The Ultimate Guide to MECE Frameworks
⚖️ 3. O karze od Czyngis Chana
“Gdybyś nie popełnił wielkich grzechów, Bóg nie zesłałby na ciebie takiej kary jak ja”
Podobno powiedział to Czyngis Chan. Osobiście to moje kolejne dwa grosze do tezy, że mamy takich szefów na jakich zasłużyliśmy.
📈 4. PESTEL
Każdy pewnie zna klasyczną analizę SWOT (Strengths, Weaknesses, Opportunities, Threats). O ile Strenghts i Weaknesses odnosi się do obszarów wewnętrznych, czyli tych które mamy pod kontrolą (“nasze mocne i słabe strony”), tak Opportunities i Threaths to czynniki zewnętrzne, które możemy albo wykorzystać, albo przed którymi musimy się bronić (“czynniki odziałujące na nas”).
Myśląc o szansach i zagrożeniach polecam trzymać się całkiem zgrabnego zestawienia kategorii w formule PESTEL:
- Political np. wprowadzenie ceł na importowane zboże i szansa dla lokalnych producentów
- Economical np. dotacje unijne w wybranym sektorze, które spowodują zwiększony popyt
- Sociological np. spadek mobilności wśród Amerykanów i wpływ na branżę usług przeprowadzkowych
- Technological np. adopcja technologii mobilnych i większy popyt na aplikacje
- Environmental np. ocieplenie klimatyczne i wzrost popytu na klimatyzatory
- Legal np. legalizacja hazardu online w USA umożliwiająca rozwój platform bettingowych
⚡️ 5. Darmowa ładowarka w podróży (nieetyczne)
Zasłyszane na Quorze: jeśli nie masz ładowarki w podróży możesz podejść do dowolnej knajpy i spytać się czy nie znaleźli ładowarki, którą zostawiłeś 2 dni temu. Jest szansa, że mają pudełko rzeczy znalezionych, z której sobie wybierzesz dowolną.
🙋 6. Wyeliminuj słowo “dlaczego”?
Warto zaczynać od “why”, ale bez zadawanie samego pytania “dlaczego?”. Pytanie “dlaczego?” wzmaga w nas postawę defensywną, bo muszę zracjonalizować i uzasadnić swoją opinię. Zamiast tego pytania polecam się przestawić na “co…” i “jak…”. Przykłady.
- “Dlaczego tego chcesz?” —> “Co sprawia, że jest to dla Ciebie istotne?” (podobne, ale mniej agresywne)
- “Czemu nie zrobimy tego?” —> “Co możemy zrobić, że doszło do tej transakcji?” (podczas negocjacji rozmówca poda nam na tacy, jakie są warunki czy zastrzeżenia)
- “Po co deadline?” —> “Co się stanie jeśli się spóźnimy?” (być może nic)
🙇 7. “Dziękuję za cierpliwość”
Przetrenowani do szpiku kości pracownicy obsługi klienta na infolinii w banku nigdy nie przepraszają za długi czas oczekiwania, tylko dziękują za cierpliwość.
Jeśli słyszę od kogoś takie sformułowania wiem, że mam do czynienia z kimś w miarę wprawny, ale jeśli spóźniłeś się pół godziny na spotkanie nie próbuj takich bajerów tylko przeproś.
📞 8. Cold calling w piątek o 15:00
Teorii na temat najlepszego czasu na cold callingu jest pewnie więcej niż szkoleń o analizie technicznej na giełdzie. Zauważyłem po sobie, że najskuteczniejsze były telefony od marketerów czy sprzedawców w piątki po 15:00, kiedy już nic się nie działo, byłem pozytywnie nastawiony na koniec tygodnia i w dobrym nastroju.
Najgorzej w poniedziałek i wtorek rano.
Jednemu telemarketerowi, który zadzwonił do mnie z UPC o 19:05 w piątek nawet pogratulowałem tej techniki – sam przyznał “wiem, że pora kolacyjna w piątek o 19:00 to pewnie nie najlepszy czas, ale nie chciałem Panu zawracać głowy w czasie pracy” . Mówię to bez ironii.
Byłem też pod wrażeniem innej telemarketerki z UPC, która oświadczyła na początku “dzwonię tylko sprawdzić, czy wszystko w porządku z dotychczasową usługą?”. To było miłe zaskoczenie, niczego nie oczekiwała, wręcz sam zapytałem czy mają Państwo coś nowego? Mieli.
Potem odnalazłem się w tym skeczu:
🐇 9. Bajka o kruku i zającu
Kruk siedział sobie na drzewie i nie robił nic.
Przechodzący zając spytał: „czy ja też tak mogę nic nie robić?”
Kruk odparł, że pewnie.
Zając rozłożył się pod drzewem i wylegiwał cały dzień. W tym momencie podbiegł lis i hapsnął zajączka.
Morał:
„żeby się opierdalać, trzeba siedzieć bardzo, bardzo wysoko”
PS. Jeśli spodobał Ci się ten artykuł, zapisz się do mojego newslettera – w poniedziałek, środę, piątek przed 8:30 dostaniesz krótkie 5 nagłówków z wydarzeniami ze świata 👇